Műtárgy-nyilvántartási azonosító: 327330
Gyűjtemény-nyilvántartási azonosító:
Rendeltetés és tárgyfajta:
KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ; VASÚTI JÁRMŰ; VASÚTI KOCSI
teherkocsi; teherkocsi
Jogi helyzet:
VÉDETT
Alkotó(k):
gyártó: Roessemann és Kühnemann gépgyár (Budapest);gyártó: BSzK Rt. Kelenföldi főműhely (Budapest)
MEGNEVEZÉS: 204. pályaszámú (korábban FVV 7031) "Muki" motoros teherkocsi
KOR: 1926 KELETKEZÉS HELYE: Budapest
ANYAG: fa, üveg, acél, fém
TECHNIKA:
MÉRET: magasság: 3775.00 cm; szélesség: 2220.00 cm; hosszúság: 7230.00 cm; súly: 12500.00 kg
LEÍRÁS: A mozdonyokat budapesti teherszállításra tervezték azzal a céllal, hogy az I. világháború után a közúti villamosvonalakról lehessen kiszolgálni az ipari üzemeket. A 70-es típusjelzésű, később a Fővárosi Villamosvasútnál (FV V)7031-es pályaszámot kapott tehermozdony 1983-ban került a Debreceni Közlekedési Vállalat állományába, 204-es pályaszámon lett besorolva.
JELZÉS:
JELENTŐSÉGE, VÉDÉS INDOKA: A közlekedési eszköz 2018 decemberében került a műtárgyfelügyeleti hatóság látókörébe egy magánszemély javaslata nyomán, majd a védési eljárást a gyűjtőkörileg illetékes közgyűjtemény, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum szakértői véleményét figyelembe folytatta le. 204-es pályaszámú (korábban FVV 7031) „Muki” villamos tehermozdonyokat budapesti teherszállításra tervezték azzal a céllal, hogy az I. világháború után a közúti villamosvonalakról lehessen kiszolgálni az ipari üzemeket. A 70-es típusjelzésű, később a Fővárosi Villamosvasútnál (FVV) 7031-es pályaszámot kapott tehermozdony 1893. szeptember 7-én került a Debreceni Közlekedési Vállalat állományába és a 204-es pályaszámon lett besorolva. A jármű korszakos jelentőséggel bír, elsősorban a budapesti használatát illetően. Vidéki megjelenése – a tárgyi debreceni jármű mellett Miskolcra is került egy – az üzemvitel számára is meghatározó volt. A 204-es „Muki”a vidéki közúti teherszállítás egyetlen megmaradt példánya. Budapest és Debrecen közlekedésének történetében betöltött szerepe és egyedi műszaki jellemzői miatt a magyar kulturális örökség kiemelkedő jelentőségű és pótolhatatlan közlekedési, műszaki-, és helytörténeti emléke.