MEGNEVEZÉS: |
204. pályaszámú (korábban FVV 7031) "Muki" motoros teherkocsi |
KOR: |
1926 |
KELETKEZÉS HELYE: |
Budapest |
ANYAG: |
fa, üveg, acél, fém |
TECHNIKA: |
|
MÉRET: |
magasság: 3775.00 cm; szélesség: 2220.00 cm; hosszúság: 7230.00 cm; súly: 12500.00 kg |
LEÍRÁS: |
A mozdonyokat budapesti teherszállításra tervezték azzal a céllal, hogy az I. világháború után a közúti villamosvonalakról lehessen kiszolgálni az ipari üzemeket. A 70-es típusjelzésű, később a Fővárosi Villamosvasútnál (FV V)7031-es pályaszámot kapott tehermozdony 1983-ban került a Debreceni Közlekedési Vállalat állományába, 204-es pályaszámon lett besorolva. |
JELZÉS: |
|
JELENTŐSÉGE, VÉDÉS INDOKA: |
A közlekedési eszköz 2018 decemberében került a műtárgyfelügyeleti hatóság látókörébe egy magánszemély javaslata nyomán, majd a védési eljárást a gyűjtőkörileg illetékes közgyűjtemény, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum szakértői véleményét figyelembe folytatta le. 204-es pályaszámú (korábban FVV 7031) „Muki” villamos tehermozdonyokat budapesti teherszállításra tervezték azzal a céllal, hogy az I. világháború után a közúti villamosvonalakról lehessen kiszolgálni az ipari üzemeket. A 70-es típusjelzésű, később a Fővárosi Villamosvasútnál (FVV) 7031-es pályaszámot kapott tehermozdony 1893. szeptember 7-én került a Debreceni Közlekedési Vállalat állományába és a 204-es pályaszámon lett besorolva. A jármű korszakos jelentőséggel bír, elsősorban a budapesti használatát illetően. Vidéki megjelenése – a tárgyi debreceni jármű mellett Miskolcra is került egy – az üzemvitel számára is meghatározó volt. A 204-es „Muki”a vidéki közúti teherszállítás egyetlen megmaradt példánya. Budapest és Debrecen közlekedésének történetében betöltött szerepe és egyedi műszaki jellemzői miatt a magyar kulturális örökség kiemelkedő jelentőségű és pótolhatatlan közlekedési, műszaki-, és helytörténeti emléke. |
|
|
|
|
|