Műtárgy-nyilvántartási azonosító: 327329
Gyűjtemény-nyilvántartási azonosító:
Rendeltetés és tárgyfajta:
KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ; VASÚTI JÁRMŰ; MOZDONY
mozdony
Jogi helyzet:
VÉDETT
Alkotó(k):
gyártó: Ganz és Társa Vasöntő és Gépgyár Rt. (Buda / Budapest)
MEGNEVEZÉS: 203. pályaszámú (korábban BSZKRT 7200), "Béka" kis mozdony
KOR: 1896 KELETKEZÉS HELYE: Budapest
ANYAG: fém, acél, üveg
TECHNIKA:
MÉRET: magasság: 2900.00 cm; szélesség: 2220.00 cm; hosszúság: 4210.00 cm; egyéb méret(ek): hosszúsága ütközőkkel: 5470
LEÍRÁS: A Budapest-Újpest-Rákospalota Villamos Közúti Vasút (BUR) 1 pályaszámú villamosmozdonyaként 1896-ban készült a Ganz gyárban. A mozdony teher- és személyszállításban is részt vett. A BSzKRT-os időszakban korszerűsítésen esett át. 1940-ben kapta a 7200-es pályaszámot. 1951-ben került a Debreceni Villamosvasút Vállalathoz, ahol a 203-as pályaszámot kapta. Az 1960-as években átalakították. 1970-ben a favázas kocsiszekrényt, az eredeti alak megtartásával, acélvázasították, ekkor nyerte el a jelenlegi, végső formáját.
JELZÉS:
JELENTŐSÉGE, VÉDÉS INDOKA: A közlekedési eszköz 2018 decemberében került a műtárgyfelügyeleti hatóság látókörébe egy magánszemély javaslata nyomán, majd a védési eljárást a gyűjtőkörileg illetékes közgyűjtemény, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum szakértői véleményét figyelembe folytatta le. A 203-as pályaszámú (korábban BSzKRt 7200) „Béka” kis mozdony a Budapest - Újpest - Rákospalota Villamos Közúti Vasút (BUR) 1 pályaszámú villamosmozdonyaként 1896-ban készült a Ganz gyárban. A mozdony teher- és személyszállításban is részt vett. 1940-ben kapta meg a 7200-as pályaszámot. A mozdony 1951-ben került a Debreceni Villamosvasút vállalathoz (DVV), itt a 203-as pályaszámot kapta. A villamosmozdony korszakos jelentőséggel bír mind a budapesti, mind a debreceni, több mint 120 éves működését illetően, a magyar kulturális örökség kiemelkedő jelentőségű és pótolhatatlan közlekedési, műszaki-, és helytörténeti emléke.