MEGNEVEZÉS: |
252. (később 101.) pályaszámú villamos |
KOR: |
1961 |
KELETKEZÉS HELYE: |
Budapest |
ANYAG: |
kompozit, fém, acél, üveg |
TECHNIKA: |
|
MÉRET: |
magasság: 3500.00 cm; szélesség: 2260.00 cm; hosszúság: 10600.00 cm; súly: 15000.00 kg |
LEÍRÁS: |
Szolgálati kocsivá átalakítva, 101-es pályaszámú kocsi.
Debrecen 1961—ben, alapításának 600. évfordulójára 6 db alapvetően V típusú villamost kapott ajándéka, melyek szólóban, majd csatoltan, köztük pótkocsival közlekedtek. 1975-ig szóló kocsikként közlekedtek. 1975-ig szóló kocsikként közlekedtek. A 6 darab villamosból ez az egy maradt meg, a 2000-évek elején még hókotróként működött.
|
JELZÉS: |
|
JELENTŐSÉGE, VÉDÉS INDOKA: |
A közlekedési eszköz 2018 decemberében került a műtárgyfelügyeleti hatóság látókörébe egy magánszemély javaslata nyomán, majd a védési eljárást a gyűjtőkörileg illetékes közgyűjtemény, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum szakértői véleményét figyelembe folytatta le. A 252-es (később 101) pályaszámú villamos motoroskocsi része annak az ajándéknak, melyet 1961-ben, Debrecen város alapításának 600. évfordulójára adtak a helyi tömegközlekedésnek: 6 db alapvetően V típusú villamost kapott a város ajándékba, melyek szólóban, majd csatoltan, köztük pótkocsival közlekedtek. A „Bengálik”üzembe helyezésével újra szóló kocsiként jártak 1975-ig. A 6 db villamosból már csak a tárgyi – átalakítva szolgálati kocsivá és átszámozva 101-essé – maradt meg. Tekintettel üzemtörténeti jelentőségére és szolgálati múltjára (ritkaságára), valamint a magyar közlekedés történetében, azon belül Budapest és Debrecen közlekedésének történetében betöltött szerepére, és egyedi műszaki jellemzői miatt a magyar kulturális örökség kiemelkedő jelentőségű és pótolhatatlan közlekedési, műszaki-, és helytörténeti emléke. |
|
|
|
|
|