JELENTŐSÉGE, VÉDÉS INDOKA: |
A közlekedési eszköz 2018 decemberében került a műtárgyfelügyeleti hatóság látókörébe egy magánszemély javaslata nyomán, majd a védési eljárást a gyűjtőkörileg illetékes közgyűjtemény, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum szakértői véleményét figyelembe folytatta le. 1969-70-ben a MÁV Debreceni Járműjavító Üzem 4 db hatajtós, kétirányú „Bengáli” csuklós villamost gyártott, melyek a város 5-ös és 3-as vonalán közlekedtek. 2001-ben selejtezték a járműveket, csupán a 484-es pályaszámú hatajtós, kétirányú csuklós villamos maradt meg. A „Bengáli” típusú csuklós villamosok meghatározó jelentőséggel bírtak, elsősorban a vidéki városok, így Debrecen közösségi közlekedésében. Ezért a magyar közlekedés történetében, azon belül Debrecen közlekedésének történetében betöltött szerepe és egyedi műszaki jellemzői miatt a magyar kulturális örökség kiemelkedő jelentőségű és pótolhatatlan közlekedési, műszaki-, és helytörténeti emléke. |