MEGNEVEZÉS: |
Dombormű (Kompozíció) |
KOR: |
1985 |
KELETKEZÉS HELYE: |
|
ANYAG: |
krómacél |
TECHNIKA: |
|
MÉRET: |
magasság: 257.00 cm; szélesség: 267.00 cm |
LEÍRÁS: |
A budapesti Grand Hotel Hungária egykori salátabárja számára készített relief.
A dombormű felülete csillogó acél, melyet két – eltérő anyagból készült, fényes – függőleges, és egy vízszintes motívum oszt hat részre. A krómacél lapok sarka a függőleges és vízszintes motívumok találkozásánál felhajlik. |
JELZÉS: |
|
JELENTŐSÉGE, VÉDÉS INDOKA: |
Csiky Tibor – a szakkutatás által már feldolgozott – életműve a hazai nyugati mintájú avantgárd művészet köréhez tartozott. Az 1960-as évek közepétől egyike volt az első, nagy geometrikus formákban gondolkodó, letisztult formavilágú művészeknek. Csiky bár már korábban is készített sikeres, elismerésben is részesített közterületre, épületre szánt domborműveket, az 1975-76-ban a Belvárosi Telefonközpont homlokzatára készített reliefjét követő években nem jutott közmegbízáshoz. Mígnem a nyolcvanas évek elején végrehajtott szálloda építési program keretében a Rákóczi út keleti végén, a Keleti Pályaudvar közelében már régóta működő szálloda bővítésére is sort kerítettek, s ebben a hotelben végre Csiky számára is került feladat: az éttermi komplexum "salátabárjának" falára megtervezhette második krómacél Kompozícióját. A csillogó felületű, két eltérő anyagból készített kompozíciónak az épület belső terében rendelkezésére álló tér nem túl nagy, de a mű – szellemileg és fizikailag – még pontosan „befér” a térbe, sőt polírozott és jól karbantartott felületeivel mintegy meg is növeli azt. Művészi értéke mellett helytörténeti értéke is figyelmet érdemel. A dombormű az alkotó életművén belül sarkalatos darabnak, valamint a korszak klasszikussá vált avantgárd alkotásának tekinthető, melyet – a közönség által is látható elhelyezése miatt – a széles nyilvánosság is megismert és befogadott, ezért a kulturális örökség kiemelkedő jelentőségű és pótolhatatlan eleme. |
|
|
|
|
|