MEGNEVEZÉS: |
Szél Árpád, a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság igazgatója számára készült emlékalbum. Budapest, 1918. január 10. |
KOR: |
1918. január 10. |
KELETKEZÉS HELYE: |
Budapest |
ANYAG: |
papír, fém, csont |
TECHNIKA: |
fénykép, tinta, kézírás, festett, egészbőr kötés, aranyozott |
MÉRET: |
terjedelem: 9.00 lap |
LEÍRÁS: |
A Budapesti Közúti Vaspálya Társaság és társvállatainak főtisztviselői által Szél Árpád (1868-1936) igazgató részére, születésének 50. és a társaságnál eltöltött szolgálati idejének 20. évfordulója alkalmából ajándékozott, Szél Árpád igazgató, valamint 28 főtisztviselő fényképét tartalmazó emlékalbum. Címlapja kézzel rajzolt és festett. Aranyozott, fémveretes egészbőr kötésben, csont rátétekkel, a csat hiányzik. |
JELZÉS: |
|
JELENTŐSÉGE, VÉDÉS INDOKA: |
Szél Árpád (1868-1936) mérnök, a Budapesti Közvasút Vaspálya Társaság igazgatója számára készült emlékalbum (Budapest, 1918. január 10.) 2015 júniusában rendezett budapesti árverésen került a Műtárgyfelügyelet látókörébe, ahol a levélre a Magyar Nemzeti Levéltár tett védési javaslatot, szakvéleménnyel alátámasztva. Szél Árpád a Budapest Helyiérdekű Vasutak Rt., majd a Budapesti Közúti Vaspályatársaság munkatársaként egészen az igazgatói posztig jutott. Születésének 50. és a társaságnál eltöltött szolgálati idejének 20. évfordulója alkalmából kapta az emlékalbumot. Az album a közlekedés-, vasúttörténet egyedi emléke, mivel a vasúti szakmában dolgozó személyek jól beazonosítható fényképei találhatóak benne. Ebből a korból – a közlevéltári gyűjteményeket is figyelembe véve – viszonylag ritka, hogy a vezetőségről ilyen jól dokumentált forrás állna rendelkezésre, mely nemcsak a vasúttörténet, hanem a műszaki tudományok történetének, valamint Budapest főváros helytörténetének is páratlan dokumentuma. Szél Árpád vélhetően Szél Kálmán esperes (Arany János veje) unokaöccse, Szél György nagybányai esperes fia volt. Az emlékalbum a műszaki-, tudomány-, vasút- és helytörténet, különösen Budapest helytörténetének kiemelkedő, más dokumentumokból rekonstruálhatatlan információkat hordoz, ezért a magyar műszaki és közlekedéstörténet kiemelkedő jelentőségű és pótolhatatlan levéltári iratának tekintendő. |
|
|
|
|
|