MEGNEVEZÉS: |
A Szent Család hazatérése Jeruzsálemből Názáretbe, 1779 |
KOR: |
1779 |
KELETKEZÉS HELYE: |
|
ANYAG: |
vászon |
TECHNIKA: |
olaj |
MÉRET: |
magasság: 300.00 cm; szélesség: 180.00 cm |
LEÍRÁS: |
A bibliai történetet feldolgozó festmény, a Szent Család húsvét utáni, Jeruzsálemből Názáretbe való visszatérését ábrázolja (Lk. 2, 42-52). Erre utal, hogy Jézus tíz év körüli gyermekként van ábrázolva, tekintete már szinte felnőttesen értelmes. Anyja kézen fogja Őt, ami talán az Evangélium által is hangsúlyosan kiemelt engedelmességének a jele. Szóra nyíló ajkai és hevesen gesztikuláló jobb keze viszont arra utalnak, hogy a gyermek beszél, szeretettel oktatja szüleit. Felettük a Szent Lélek galamb képében jelenik meg, akit fényes aureola emel ki a sötét háttérből, s aki a bölcsesség forrása és lépteik irányítója. A földi oltalmazó pedig József, amiről vidám tekintete és utat mutató jobbja árulkodik. A gyermek anyjához fordulva beszél. Faragott, eredeti copf keretben. |
JELZÉS: |
Balra lent: "Stepha/Dorffmaister inve. Et pinxit/Ao. 1779." |
JELENTŐSÉGE, VÉDÉS INDOKA: |
A festmény bakonybéli Szent Mauriciusz Monostor és Szent Móric és Társai vértanúk Plébánia történeti felszerelésének része. Ikonográfiai jellemzői alapján ritka alkotás, a Szent Család hazatérését ábrázolja Jeruzsálemből Názáretbe, és nem az Egyiptomba való menekülést. (Ugyanezt a kompozíciót festette meg Dorffmeister a toponári római katolikus templom mellékoltárképén.) A tárgyalt, a templomtérben falra függesztett festmény viszont nem oltárkép, Bakonybélen nincsen forrás ilyen oltárra vonatkozóan, ahol ez a kép lógott volna, viszont a kép már szerepel az 1903-ban Bakonybélről készült leírásban. Az is tény, hogy a 18. század egyik legjelentősebb magyarországi barokk festőjének, Dorffmaisternek a viszonylag jól feltárt életművében is megvan a helye, a szakirodalom által is jól ismert műről van szó. A festmény értékét tovább emeli, hogy eredeti, faragott copf díszkeretével együtt maradt meg. A Szent Család hazatérése Jeruzsálemből Názáretbe, 1779 című kiváló kvalitású festmény, ritka ikonográfiája, az épített örökséghez fűződő kapcsolata, helytörténeti értéke miatt is a magyar kulturális örökség kiemelkedő jelentőségű és pótolhatatlan eleme. |
|
|
|
|
|