MEGNEVEZÉS: |
Zuhatagi típusú Sopron elnevezésű vontató motorhajó más néven "Zuhatagi Tigris", 1960 |
KOR: |
1960 |
KELETKEZÉS HELYE: |
Budapest |
ANYAG: |
acél |
TECHNIKA: |
hegesztett |
MÉRET: |
magasság: 6.84 m; szélesség: 8.65 m; hosszúság: 56.12 m; súly: 23000.00 kg;
egyéb méret(ek): hossz a függélyek között: 54,82 m; szélesség a főbordán: 8,18 m
oldalmagasség: 2,71 m; legnagyobb merülés: 1,60 m; vízkiszorítás: 521 t |
LEÍRÁS: |
1600 LE-es vontató motorhajó (zuhatagi típus)
Euronumber: 8601301
Főgép típus: 2 db Láng 8 LD 315 RF dízelmotor
Főgép teljesítmény: 2x800 LE
A zuhatagi típust képviselő "Sopron" meghajtását a budapesti Láng gépgyár által gyártott két darab, egyenként 800 lóerős, alacsony fordulatú, turbófeltöltős dízelmotor biztosítja, továbbá egy 150 kW-os Ganz-Jendrassik, és egy 70 kW-os Csepel segédmotor áll rendelkezésre, amelyek az elektromos energiát szolgáltatják. |
JELZÉS: |
|
JELENTŐSÉGE, VÉDÉS INDOKA: |
Az évszázadokra visszanyúló magyar hajózás és hajóépítés hajdani jelentőségéhez képest rendkívül kevés megmentett, megőrzött tárgyi emlékkel rendelkezünk. A gőzhajózás fénykorát idéző személyszállító hajóink döntő többsége mára teljesen megsemmisült, majd hasonló sorsra jutottak motoros vontatóink is. Megállapítható, hogy a valaha nemzetközileg is elismert színvonalú magyar hajógyártás termékeiből csak az maradt meg, amit kulturális örökségünk részeként védett műszaki emlékké nyilvánítottak. A "Sopron" (egykor korábbi tulajdonosa, a MAHART zászlóhajójaként emlegetett) az újpesti hajógyárban épült. Felépítését, gépi berendezéseit, valamint a hajósok munka-és életkörülményeit tekintve építése idején az egész Duna legmodernebb hajójának számított. A "Sopron" és 18-20 fős személyzete az Al-Dunán állt szolgálatba, azzal a feladattal, hogy az erős sodrással szemben hegymenetben haladó hajóvontákat előfogatolja, vagy a vontatmányokat megbontva felhúzza. E feladatának ellátásával érdemelte ki a hajósoktól a "Zuhatagi Tigris" becenevet. Az 1960-as évek második felétől a vontatást felváltó tolóhajózás egyre nagyobb teret nyert a Dunán. Megkezdődött a vontatók toló-vontató hajóvá történő átalakítása, illetve a forgalomból való fokozatos kivonása. 2000-ben a "Sopron"-t is üzemen kívül helyezték, egy ideig a szétvágás, a megsemmisülés veszélye fenyegette. A "Sopron" az egyetlen megmaradt, eredeti formáját megőrző, magyar építésű dunai motoros vontatóhajó, ezért a kiemelkedő jelentőségű műszaki és közlekedéstörténeti értékkel rendelkező kulturális javak körébe tartozik. |
|
|
|
|
|