Műtárgy-nyilvántartási azonosító: 310478
Gyűjtemény-nyilvántartási azonosító:
Rendeltetés és tárgyfajta:
MŰVÉSZETI ALKOTÁS; FESTÉSZETI ALKOTÁS; HORDOZHATÓ FESTMÉNY
festmény (táblakép)
Jogi helyzet:
VÉDETT
Alkotó(k):
művész: Ismeretlen magyarországi festő, 18. század vége
MEGNEVEZÉS: Kármelhegyi Boldogasszony oltárkép
KOR: 18. század vége KELETKEZÉS HELYE:
ANYAG: vászon
TECHNIKA: olaj
MÉRET: magasság: 100.00 cm; szélesség: 80.00 cm
LEÍRÁS: A festményen a mennyekben trónoló koronás Szűz Máriát látjuk ölében a gyermek Jézussal, jobbjában jogarral és a csuklóján függő skapuláréval. A Madonna alatt baloldalt lent szerzetesi öltözetben a térdelő Stock Szent Simon remete veszi át a skapulárét Szűz Máriától. A remete lábai előtt fehér liliomon nyitott könyv fekszik, szövege - töredékes olvasatban - az "Ora pro nobis Sa(n)cta Dei..." imádság kezdő soraival átvezet a festmény alján megörökített jelenethez: a purgatórium tisztítótüzében szenvedő, égő lelkekhez, akiknek az üdvözülését kéri Stock Szent Simon. Jobboldalt a háttérben, a távolban egy kis kápolna épülete látható, melyhez két oldalról búcsújáró hívek zarándokolnak, kezükben körmeneti zászlókkal. A kápolna minden bizonnyal a gyöngyöshalászi Kármelhegyi kápolna egykori épülete. Mária felett két lebegő angyal által tartott mondatszalagon az "Ime az Szabadulásnak Jele!" szöveg olvasható, konkrét utalásként az üdvözülés zálogára, a skapuláréra. Szűz Mária koronája és jobbjában tartott jogara veretes fém applikáció.
JELZÉS: jelzés nélkül
JELENTŐSÉGE, VÉDÉS INDOKA: A Gyöngyöshalász határában álló Kármelhegyi kápolnából származó, jelenleg a gyöngyöshalászi plébániatemplom hajójában látható Kármelhegyi Boldogasszony oltárkép a 18. század végéről származhat. Alkotóját a kor hazai festői között kell keressük. A festményen ábrázolt jelenet – a mennyekben trónoló, ölében a gyermek Jézust tartó Szűz Mária átadja a skapulárét a szerzetesi öltözékben térdelő Stock Szent Simonnak, a kármelita rend legendás 13. századi elöljárójának, a háttérben lenn kis kápolnához zarándokoló hívek látszanak – ritkaságnak számít, mert a barokk festészetben jellemzően Stock Szent Simon nélkül ábrázolták a skapulárés Madonnát. A festmény jelentőségét növeli, hogy a háttérben ábrázolt gyöngyöshalászi Kármelhegyi kápolna révén a település egykori búcsújáró létére utal. Hasonló, a teljes jelenetet megörökítő ábrázolás a 18. századból a történelmi Magyarország területéről a gyöngyöshalászin kívül csak néhány maradt fenn, az egyik ilyen a Rozsnyóhoz közeli barkai Kármelhegyi kápolna kegyképe. A gyöngyöshalászi Kármelhegyi Boldogasszony oltárkép tehát rendkívül ritka ábrázolási típusa, a Gyöngyöshalász egykori búcsújáróhely voltára utaló forrásértéke, valamint az épített örökséghez fűződő kapcsolata miatt a kulturális örökség kiemelkedő jelentőségű, pótolhatatlan eleme.