MEGNEVEZÉS: |
A Nyugati pályaudvar – Budapest (műemléki törzsszám: 15519) felvételi épület és egyéb vasúti terület tervrajzai és kapcsolódó iratok (1867 – 1893), 98 db |
KOR: |
1867-1893 |
KELETKEZÉS HELYE: |
Budapest, Bécs |
ANYAG: |
papír, pausz |
TECHNIKA: |
ceruza, kasírozott, színezett, kőnyomat (litográfia), tus, kézírás |
MÉRET: |
egyéb méret(ek): Terjedelem: 98 darab tervrajz |
LEÍRÁS: |
A 19. század utolsó harmadában keletkezett építészet- és vasúttörténeti értékű terv- és iratanyag, mely egykor a MÁV irattárának részét képezte.
A dokumentumok többsége a Nyugati pályaudvar felvételi épület tervrajza. Hozzávetőleg 20 db tervrajz a pályaudvar egyéb területére vonatkozik. 2 db dokumentum témája egyéb vasúti terület (levél a budapesti vasúti szakaszfőnöknek, Budapest Rákos állomás bővítésének helyszínrajza). A 76 db felvételi épület tervrajzból 32 db származik az Eiffel cégtől, a többi az építtető Osztrák-Magyar Államvasút-Társaság (OMÁV) saját rajza, illetve MÁV tervrajz. A tervrajzok közül kb. 78 db keletkezett a Nyugati pályaudvar felvételi épület tervezésének, építésének időszakában (1874-1877), a többi előtte vagy azt követően, 1893-ig. 86 db tervrajzon egy kb. 4x1,5 cm méretű kivágás található. Az egyik rajz (Fasc: 38, sorsz: 30) hátsó oldalán bélyegző lenyomata található: „MÁV BPest-Terézvárosi Osztálymérnöksége”. A rajzok előlapjára kézírással van felvezetve a tárgy, valamint az előlapon pecséttel előnyomott feliratok: „Budapest, nyug.pu felvételi épület”, „Rajz-sorszám”, „Fasciculus szám”.
A védetté nyilvánított tárgyegyüttes elemei: műtárgy-nyilvántartási azonosító: 314119- 314216. |
JELZÉS: |
A rajzok egy részén az Eiffel iroda pecsétje, budapesti képviselőjük aláírása szerepel. Másokon az épületet felelős tervezőként jegyző Auguste de Serres aláírása, nagyon sok lapon pedig az építkezést vezető Bernhardt Győző vagy beosztottjai aláírása. |
JELENTŐSÉGE, VÉDÉS INDOKA: |
A 98 darabból álló tervrajz-gyűjtemény zömmel az 1870-1877 közötti évekből származik. A nyugati pályaudvar épületeinek, azok közül is elsősorban a felvételi épületnek az építéskori rajzai szerepelnek az irategyüttesben. A tervrajzok vegyes állapotban vannak, nagyobb részük feltétlenül restaurálásra szorul. Az anyag egy része eredeti tusrajz részben akvarellezve, egy másik része pedig korabeli másolat eredeti rájegyzésekkel, pecsétekkel. Nagy részük kiviteli terv, melyek szinte hiánytalanul lefedik az éttermi pavilont (az 1:1-es mennyezeti stukkó tervekig bezárólag). Hasonlóan sok terv maradt a bal oldali körúti pavilonról, (födém- és fedélszéktervek is, amik a pályaudvar tervezett tetőfelújításánál nagyon nagy segítséget jelentenének). A jobb oldali pavilonról jóval kevesebb terv maradt, a vonatfogadó csarnokról, a látványos pénztárcsarnokról és a királyi váróról sajnos nem maradt fenn semmi. Található az anyagban helyszínrajz is, csatornázási tervek, kerítések kapuk, mellékhelyiségek. Ezek egyrészt kivitelezésüket tekintve is maradandó értéket képviselnek, másrészt – a helyszínrajzi jellegéből adódóan – olykor fontos információkat hordoznak. Fentiek értelmében a párizsi Eiffel & Cie cég és más tervezők által a budapesti Nyugati Pályaudvar épületéről készített tervrajzok, amelyek egykor a MÁV irattári anyagát képezték, és onnan ismeretlen időpontban és körülmények között, jogellenesen kerültek ki, a magyar vasúti építészettörténeti és Budapest történeti forrásértéke miatt a kiemelkedő jelentőségű és pótolhatatlan kulturális javak körébe tartozik. |
|
|
|
|
|