MEGNEVEZÉS: |
Ikarus 280.51 típusú repülőtéri előtéri utasbeszállító autóbusz, 1985 |
KOR: |
1985 |
KELETKEZÉS HELYE: |
Budapest |
ANYAG: |
acél, műanyag, farost |
TECHNIKA: |
|
MÉRET: |
magasság: 3.04 mm; szélesség: 2.50 mm; hosszúság: 16.50 mm |
LEÍRÁS: |
Ülőhelyek száma: 12. Meghajtás: Rába-Man 2156-os hathengeres, fekvő padló alatti motorral, Praga 2 M 70-es automata sebességváltóval. Az autóbusz 1985-1999 között a Budapest-Ferihegyi repülőtéren (MALÉV) teljesített szolgálatot, majd ezt követően a forgalomból való kivonásáig (2013) a debreceni repülőtéren. |
JELZÉS: |
Az utastérben, a vezetőfülke mellett elhelyezett típustáblán: Motorszám: D2156.HM6U.100.585.143. Alvázszám: 280.51.942.85 |
JELENTŐSÉGE, VÉDÉS INDOKA: |
Az Ikarus autóbuszok 200-as típuscsaládjából fejlesztették ki az 1970-es évek elejére a főleg városi és elővárosi közlekedésre szánt 260-as (szóló) és a 280-as (csuklós) autóbuszokat. Az első példányok 1971-ben jelentek meg, a sorozatgyártásukat 1973-ban indították meg. Ezeket az autóbuszokat kezdettől fogva automata sebességváltóval szerelték fel. A 280-as típus különböző változatait 30-éven át nagy sorozatban gyártották, közel 61 000 db-ot értékesítettek belőle, kategóriájában valószínűleg a világon a legnagyobb darabszámban előállított autóbusztípus volt. A Budapesti Közlekedési Vállalat 1971 és 1993 között 1680 db-t állított forgalomba, a vidéki Volán vállalatok 2002-ig 2809 db-t helyeztek üzembe. Ezeknek az autóbuszoknak egy jelentős része ma is közlekedik. A típus többi példányát mintegy 24 országba értékesítették. A nagy sorozatú típusok 29-60 ülőhellyel, ill. 131-80 állóhellyel készültek. Emellett számos a megszokottól eltérő kialakítású autóbusz is készült, a külső ismertetőjegyek megtartásával. Készültek speciális változatok is; volt mozgó élelmiszerbolttá alakított kivitel, rádióközvetítő, orvosi vizsgáló, mozgássérültek szállítására alkalmas, szervíz- és könyvtár autóbusz is. Az autóbuszokat Rába-MAN 2156-os hathengeres, fekvő padló alatti motorok hajtották, a megrendelők igényeitől is függően, két vagy háromfajta automata sebességváltón keresztül. Ilyen speciális kialakítású autóbusz ez is. A pontos típusmegjelölése: Ikarus 280.51-es, gyártási éve 1985. A Malév az utasok váróteremből a repülőgépekhez való szállítását hagyományosan Ikarus autóbuszokkal végezte. A korábbi 556-os típusok felváltására az 1980-tól rendelt Ikarus 280-as autóbuszokat, amelyek abban különböztek a közutakon közlekedőktől, hogy utasterükben lényegesen kevesebb, mindössze 12 ülőhelyet alakítottak ki. A rövid néhány 100 m-es távolság megtételére álló utasokkal számoltak. Az ülések elhelyezésének kivételével az autóbuszok azonosak voltak a közúti forgalommal résztvevőkkel. Az autóbuszokra a légitársaság a saját "felségjeleit" festette. Mintegy 20 db Ikarus 280-as autóbuszt vásárolt a Malév és ezek az autóbuszok az 1990-es évek legvégéig voltak forgalomban. A reptéri utasszállításra későbbiekben alacsonypadlós külföldi autóbuszokat vásároltak, ill. a repülőgépekbe való közvetlen beszállás lehetőségével részben feleslegessé váltak. A budapesti reptéri szolgálatot követően ezt a példányt a debreceni reptéren vették használatba, ahol 2013-ban véglegesen kivonták a forgalomból. A reptéri forgalomból kivont buszok közül mára ez az egyetlen megmaradt ismert példány. |
|
|
|
|
|