MEGNEVEZÉS: |
Kiűzetés a paradicsomból |
KOR: |
1650-1660 körül |
KELETKEZÉS HELYE: |
Firenze |
ANYAG: |
vászon |
TECHNIKA: |
olaj |
MÉRET: |
magasság: 180.00 cm; szélesség: 200.00 cm |
LEÍRÁS: |
Tájban felhős ég alatt balra Éva és jobbra Ádám széles karmozdulatokkal rémületének kifejezést adó mezítelen alakja látható. Ágyékukat fügefalevelek takarják. Ádámot fél térdre ereszkedve a nézőnek hátat fordítva, csavarodó felsőtesttel, Évát rémülten előrelépve, balját magasba emelve ábrázolja a festő. Középen az Úr angyala szárnyakkal, kezében lángpallossal űzi az emberpárt. |
JELZÉS: |
jelzés nélkül |
JELENTŐSÉGE, VÉDÉS INDOKA: |
A kompozíciót Francesco Furini Ádám és Éva kiűzése című utolsó, befejezetlen művének (olaj, vászon 237×199 cm; 1646, ma Firenzem Coll. E.C.R.) inspirációja legjobb tanítványa, a firenzei seicento kiemelkedő mestere, Simoni Pignoni készítette 1650-1660 körül. Ismert Pignoninak a műhöz készített olajvázlata (Galleria Stanza del Borgo, Firenze 1974). Éva alakjának megformálásában is mestere hatott rá (Női akt, papír, vöröskréta, Louvre, Párizs). A kompozíció azonos méretű replikája budapesti magángyűjteményben volt egykor, ma azonban világszerte ez a mű tekinthető az olajvázlat egyetlen fennmaradt, nagy méretben megvalósult, kidolgozott változatának. A felületet borító szennyeződések és átfestések eltávolítása - amelyre a mű 2008-as aukciós szereplése után került sor - révén feltárultak a hazai emlékanyagban kiemelkedő jelentőségű mű festői minősége, a Pignoni festészetére jellemző lágy modellálás, a testeket körülölelő puha kontúrok, valamint a rafinált, különösen Gábriel arkangyal mályvaszín köpenyénél és lila ruhájánál rendkívüli érzékenységről tanúskodó színezés. A kép a firenzei seicento festészet nem túl nagy számban Magyarországra került emlékanyagának igen jó kvalitású, vonzó műve, egyúttal Simone Pignoni életművének egy fontos, hiányzó darabja. |
|
|
|
|
|