Műtárgy-nyilvántartási azonosító:
Gyűjtemény-nyilvántartási azonosító: 560
Rendeltetés és tárgyfajta:
HASZNÁLATI TÁRGY; VISELETI TÁRGY; RUHA
jelmez
Jogi helyzet:
VÉDETT GYŰJTEMÉNY
Alkotó(k):
készítő: (több alkotó)
MEGNEVEZÉS: Televíziós jelmeztár (630 tétel)
KOR: 1960-as évek és 1990-es évek között KELETKEZÉS HELYE:
ANYAG:
TECHNIKA:
MÉRET:
LEÍRÁS: A Magyar Televízió filmgyártásának elmúlt négy évtizedét felölelő produkciók jelmezei találhatók a gyűjteményben. A jelmezek négy típusra oszthatók: 1) 19. századi rekonstruált jelmezek és kiegészítők; 2) Hagyományos viseletek és kiegészítők; 3) Viselettörténeti, kortörténeti báli ruhák, fellépők és kiegészítők; 4) TV filmekhez készült korhű jelmezegyüttesek, civil viseletek és kiegészítők. A jelmezek tervezői nem minden esetben ismertek. Ahol ismert a tervező (pl. Wieber Mariann, Witz Éva, Szekulesz Judit, Juhász Kati, Csengery Emőke, Vidák Györgyi), ott ezt az adatot az adott jelmezre vonatkozó önálló műtárgy-adatlap tartalmazza. A védetté nyilvánított gyűjtemény elemei: műtárgy-nyilvántartási azonosító: 309387-309559, 309603-310058, 310088
JELZÉS:
JELENTŐSÉGE, VÉDÉS INDOKA: A Magyar Televízió (MTV) tulajdonában álló kellék-, bútor- és jelmeztár védési javaslata 2005 végén érkezett a Műtárgyfelügyeletre. A védési eljárás során a több ezres nagyságrendű gyűjteményekből több közgyűjteményi szakértő bevonásával kiválogatásra került a megőrzendő, a használat, kölcsönzés során is külön kezelendő tárgyállomány. A jelmeztár vonatkozásában így került külön, fényképpel ellátott jegyzékbe a védetté nyilvánított gyűjtemény részeként leírt 630 tétel. A több, mint 50 kiváló tervező (pl.: Wieber Mariann, Witz Éva, Szekulesz Judit, Juhász Kati, Csengery Emőke, Vidák Györgyi stb.) jelmezei az MTV filmgyártásának az 1960-as évektől kezdődő négy évtizedét felölelő produkciókhoz tartozó együttesei, kellékei mindenféle kiegészítővel, a legkülönbözőbb méretekben, egyedi anyagkezelésben, kézi varrott, hímzett technikákkal. Bár maguk a jelmezek önmagukban véve, egyenként nem képeznek törtneti értéket, hiszen a filmgyártásához készült utánzatok, utánérzések voltak, csupán az évtizedekkel, évszázadokkal korábbi, megjelenítendő korszak illúzióját kellett megidézzék, összességükben mégis egy korszak, a 20. század második felének egyedülálló kortörténeti emlékanyaga, annak is emléket állítva, hogy ebben az időszakban hogyan tekintettek az elmúlt korok felé. A fentiek alapján megállapítható, hogy a 20. század második felének televíziós, filmes és színházi műveihez készített jelmezek kiváló alkotók, tervezők munkáinak egyedülálló együttesét képezik, mely így a magyar kulturális örökség kiemelkedő jelentőségű és pótolhatatlan színháztörténeti gyűjteménye.