MEGNEVEZÉS: |
Ferdinand Adolf von Plettenberg-Wittem gróf képmása, 1732-33 körül |
KOR: |
1732-33 körül |
KELETKEZÉS HELYE: |
|
ANYAG: |
vászon |
TECHNIKA: |
olaj |
MÉRET: |
magasság: 126.00 cm; szélesség: 94.50 cm |
LEÍRÁS: |
Jobb profilban ábrázolt, hosszú fehér parókát, mellvértet és arannyal díszített kék ruhát viselő férfi térdképe. Nyakában az Aranygyapjas Rend jelvénye, jobbját aranyozott faragású asztalon lévő sisakon nyugtatja. Mögötte vörös-arany drapéria látszik. A dublírvászon hátoldalán felirat: "R. Tourniere. 1726. a Paris. Ferdinand Graf von Plettenberg Wittem.". |
JELZÉS: |
jelzés nélkül |
JELENTŐSÉGE, VÉDÉS INDOKA: |
A portré Ferdinand Adolf von Plettenberg-Wittem (1690-1737) grófot, a nordkircheni kastély urát ábrázolja hadvezérként. A Habsburg birodalmi politika támogatójaként történelmi szerepet játszott gróf az udvari reprezentáció kívánalmainak megfelelően az 1720-as években, politikai sikereinek tetőpontján készíttetett portrét családjáról egy rangos normandiai származású festővel, Robert Tournieres-val. (A Családi képmást a Szépművészeti Múzeum őrzi 51.2823 leltári számon.) Robert Tourniéres a korabeli francia festők egyik legjobbika, Hyacinthe Rigaud műhelyében tanulta a mesterség alapjait, ahol Gaspard Rigaud és Nicolas de Largilliere mellett a portré-műfaj kiemelkedő képviselőjévé vált. Plettenberg gróf képmásának megrendelése és készítése körülményeiről nem maradtak fenn írásos dokumentumok, a modell azonosításában mindössze a dublírvászon hátán olvasható „R. Tourniere. 1726. a Paris. Ferdinand Graf von Plettenberg Wittem.” felirat jelentett eligazítást. A portré modelljének arcvonásai megegyeznek a fent említett Családi képmáson ábrázolt férfival, ahogyan elegáns viselete is csupán annyiban különbözik a Szépművészeti Múzeumban őrzött példányétól, hogy itt páncélt és övszalagot visel, nyakában pedig az 1732-ben elnyert Aranygyapjas Rend lánca látható. A vászon hátoldalán olvasható évszám dacára valószínűleg a rangos kitüntetés elnyerése adott alkalmat Plettenbergnek arra, hogy elkészíttesse háromnegyed alakos képmását. A festmény kastélyenteriőrben, az udvari reprezentáció kellékei között, hadvezérként ábrázolja a grófot. A fény-árnyék kezelés nagyon emlékeztet a holland zsánerfestészetben alkalmazott megoldásokra, viszont a kompozíció már a Rigaud és Largilliere által kialakított pompőz mintának felel meg. A portré Magyarországra kerülésének idejét és körülményeit pontosan nem ismerjük, de abban alighanem a magyar arisztokrácia rokoni kapcsolatai játszottak főszerepet (a grófot és családját ábrázoló, a Szépművészeti Múzeumban lévő festmény egy házasságkötés révén mint a gróf Esterházy család tulajdona kerülhetett Magyarországra, majd feltehetően ugyancsak egy házasságkötés nyomán a gróf Széchényi család birtokába). A Plettenberg grófot ábrázoló reprezentatív festmény a 18. századi főúri portréfestészet kiváló minőségű, ritka darabja Magyarországon. A portré Tournieres életművében is kimagasló helyet foglal el; a 2014 nyarán a festő szülővárosában, Caen-ban rendezett monografikus kiállítás szervezői a Családi képmással együtt kölcsönkérték, és a katalógus címlapján szerepeltették. Kimagasló művészi kvalitása, a fent említett magyar főnemesi családok történetével kapcsolatos kultúrtörténeti vonatkozásai, a Szépművészeti Múzeumban őrzött képpel való összefüggései, valamint a hazai műtárgyanyag régi francia festményekben való meglehetős szegénysége indokolja a mű védetté nyilvánítását. |
|
|
|
|
|