Műtárgy-nyilvántartási azonosító: 631
Gyűjtemény-nyilvántartási azonosító:
Rendeltetés és tárgyfajta:
MŰVÉSZETI ALKOTÁS; FESTÉSZETI ALKOTÁS; HORDOZHATÓ FESTMÉNY
festmény (táblakép)
Jogi helyzet:
VÉDETT
Alkotó(k):
művész: Bazzani, Giuseppe (Mantova, 1690 – Mantova, 1769)
MEGNEVEZÉS: Mária a gyermek Jézussal
KOR: 1750-es évek első fele KELETKEZÉS HELYE: Mantova
ANYAG: vászon
TECHNIKA: olaj
MÉRET: magasság: 115.00 cm; szélesség: 91.00 cm
LEÍRÁS: Halványpiros ruhát és sötétkék köpenyt viselő, barnahajú Mária ülő, elölnézeti, háromnegyed alakos ábrázolása. Nyugodt, boldogságot sugárzó tekintetét az ölében fekvő, nyújtózkodó kisdedre függeszti. Vázlatos kidolgozás, világosbarna háttér, a jobb alsó sarokban felhők.
JELZÉS: jelzés nélkül
JELENTŐSÉGE, VÉDÉS INDOKA: Giuseppe Bazzani a 18. századi lombardiai festészet egyik legtermékenyebb, kiemelkedő alakja volt. Korai stílusát a helyi hagyományok mellett a mantovai Gonzaga-gyűjteményben tanulmányozott mesterek, a szintén mantovai Domenico Fetti, a genovai Giovanni Benedetto Castiglione és Alessandro Magnasco, valamint a flamand Rubens határozták meg. Az érett korszakára jellemző spontán, könnyed festésmód, rokokó formanyelv kialakulásában ugyanakkor a kortárs velencei mesterek, elsősorban Giovanni Battista Piazzetta, Federico Bencovich, Giovanni Battista Pittoni és a Guardi-fivérek hatása érhető tetten. Korának ünnepelt művészeként számos egyházi és világi megbízást teljesített, s tevékenysége elismeréseként 1767-ben megválasztották a mantovai Accademia di Belle Arti (Szépművészeti Akadémia) igazgatójának. Tekintélyes életművében vallásos témák, mitológiai és történeti ábrázolások dominálnak, de festett jó néhány portrét és zsánerképet is. Bazzani vizionárius látásmódja, szinte anyagtalan formái, virtuóz festőisége, vöröses-barnás össztónusba olvadó, izzó koloritja Itáliában csak elvétve talált követőkre, viszont termékenyítőleg hatott a 18. századi osztrák-német festészetre, többek között Franz Anton Maulbertsch stílusára is. A Madonna a gyermekkel témát Bazzani pályája során, különösen 1750 előtt, többször feldolgozta. Jelen festmény lesütött szemű, gyermekét átszellemült tekintettel figyelő Madonna-típusának legközelebbi analógiája a mantovai Chiesa di Ognissanti 1756 körül készült Madonna a gyermekkel, Szent Annával és Joachimmal oltárképének Máriája. Készítésének idejét az 1750-es évek első felére tehetjük. A festmény 2000-2001. folyamán teljes restauráláson esett át, amelyet a restaurátor kiváló színvonalon végzett el. A restaurálás nem csak a kép elsőrangú kvalitását tette nyilvánvalóvá, hanem Bazzani sajátkezűségét is minden kétséget kizáróan igazolta. A mű értékét növeli, hogy Magyarországon mind köz- mind magángyűjteményben csak kevés Bazzani művet őriznek.