Műtárgy-nyilvántartási azonosító:
Gyűjtemény-nyilvántartási azonosító: 300311
Rendeltetés és tárgyfajta:
MŰVÉSZETI ALKOTÁS; EGYÉB MŰVÉSZETI ALKOTÁS; EGYÉB MŰALKOTÁS
fénykép (fotó)
Jogi helyzet:
VÉDETT TÁRGYEGYÜTTES
Alkotó(k):
művész: Kertész, André (Kertész Andor) (Budapest, 1894 – New York, 1985)
MEGNEVEZÉS: A Theatre Arc-en-Ciel darabjaihoz készült bábfigurák (4 db), 1930-1933
KOR: 1930-1933 KELETKEZÉS HELYE:
ANYAG: papír
TECHNIKA: fénykép
MÉRET:
LEÍRÁS: A fényképeken látható bábok Pierre Guéguen (Perros-Guirec, 1889 – Toulon, 1965) „Foire aux figurines” (Figurák vására) című előadáshoz (Theatre Arc-en-Ciel, 1932) készültek. A Theatre Arc-en-Ciel (Szivárvány Színház) avantgárd bábszínházat Blattner Géza (Debrecen, 1893 – Debrecen, 1967) alapította Párizsban. A bábokat Kolozsváry Zsigmond (Bánffyhunyad, 1899 – La Chaux-de Fonds, 1983) tervezte. A védett tárgyegyüttes elemei: 1) Josephine Baker (műtárgy-nyilvántartási azonosító: 326688); 2) Ismeretlen figura (Báb a Foire aux figurines című előadáshoz) (műtárgy-nyilvántartási azonosító: 326689); 3) Kígyótáncosnő (műtárgy-nyilvántartási azonosító: 326690); 4) Madame l’Express (műtárgy-nyilvántartási azonosító: 326691).
JELZÉS:
JELENTŐSÉGE, VÉDÉS INDOKA: A budapesti árverésen 2016 decemberében felbukkant tárgyegyüttes André Kertész (Kertész Andor) (Budapest, 1894 – New York, 1985) négy, a Théatre Arc-en-Ciel előadásához készült bábfigurákról készített fotója. A védési eljárás során kirendelt Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet szakvéleménye szerint Blattner Gézát (Debrecen, 1893 – Debrecen, 1967) a művészi bábjáték modern formájának legnagyobb hazai képviselőjeként tarthatjuk számon. 1925-től Párizsban élt, ahol megalapította az első avantgárd bábszínházat, az Arc-en-Ciel Színházat – e színház miatt a nemzetközi szakirodalom is a modern bábjáték atyjaként tekint rá. Az Arc-en Ciel egyik első előadása, a Foire aux figurines (Figurák vására) a leginkább jegyzett, első, látványszínházi előadásai közé tartozik a társulatnak. Az előadás előzményének tekinthető, síkfigurás előadások (pl. Divatrevü) a korban szokatlan módon a bábszínház és a mozdulatlan képzőművészeti alkotás határpontját kutatták, zenés, állóképszerű „előadásokat” hoztak létre. Az 1930 és 1933 közötti időszak műsorának középpontjában a vizualitásból kiinduló árny- és síkbábprodukciók, másrészt groteszk, technikailag virtuóz marionett-darabok álltak. A bábokat – a szintén párizsi magyar – Kolozsváry Zsigmond (Bánffyhunyad, 1899 – La Chaux-de-Fonds, 1983) tervezte, a síkbáb-figurákat fotókról, tervekről ismerjük, a bábok közül kettőt a müncheni bábmúzeum őriz, sőt, egy New York-i bábkiállítás éppen az utóbbiakat választotta plakátmodelljének. A síkbábokból álló előadások zenei produkciók voltak, ötletük a statikus pózok karikírozásából eredt. Blattner Géza színházának egyik fő fotósa André Kertész volt. Kertész 1925-ben költözött Párizsba, hogy hivatásos fényképész lehessen. A Montparnasse-on telepedett le, ahol elsőként az emigráns magyarokkal kötött barátságot, majd a francia művészekkel is kapcsolatba került. Az Arc-en-Ciel életében is fontos szerepet játszott, számos fotót készített a társulat előadásairól és mindennapjairól. André Kertész bábokról készített fotói nemcsak alkotójuk, de megvalósult formájuk és a tervek összevetése miatt is fontosak, ugyanis az előadásról alig maradt fenn pár fotó. Ezek a fotók általában különböző csoportok szerint beállított bábportrék. Mivel gyakori, hogy csak egyetlen szemszögből ismerjük az egyes bábokat, esetünkben az egy bábfiguráról készült további fotók is hiánypótló információkkal szolgálhatnak az előadás megismerése szempontjából. André Kertész a párizsi Theatre Arc-en-Ciel „Foire aux figurines” (Figurák vására) című, 1930 és 1933 között bemutatott darabjának bábfiguráiról készült fényképfelvételeinek együttese a 20. századi magyar és egyetemes báb- és színháztörténet, illetve André Kertész életműve tanulmányozásának más forrásból nem vagy csak részben ismert, egyedi képi ábrázolást tartalmazó, nélkülözhetetlen és fontos képi forrása, ezért a kulturális örökség kiemelkedő jelentőségű, pótolhatatlan eleme.