Műtárgy-nyilvántartási azonosító: 326157
Gyűjtemény-nyilvántartási azonosító:
Rendeltetés és tárgyfajta:
HASZNÁLATI TÁRGY; IDŐMÉRŐ ESZKÖZ; ÓRA
függőóra
Jogi helyzet:
VÉDETT
Alkotó(k):
készítő: Straus, Johannes (osztrák (?) órás, 18. század közepe)
MEGNEVEZÉS: Függőóra
KOR: 1759 KELETKEZÉS HELYE:
ANYAG: bronz
TECHNIKA: aranyozott, zománcozott, festett, vésett
MÉRET: magasság: 3.60 cm; szélesség: 4.00 cm; mélység: 4.00 cm
LEÍRÁS: Nyitható, koponya formájú tűzaranyozott bronz tokban patent záródású, kibillenthető orsós járatú óraszerkezet, festett, római számos, zománc számlappal. Számlapján középen az idő múlását szimbolizáló festett díszítéssel. A koponyán vésett felirat kronosztikonnal: „non fIDas horIs fors haeC est VLtIMa nesCIs”.
JELZÉS: Hátsó csapágylemezén Johannes Straus jelzés.
JELENTŐSÉGE, VÉDÉS INDOKA: A 2016 novemberében budapesti árverési kínálatban feltűnt műtárgy a szakmailag illetékes országos közgyűjtemény, az Iparművészeti Múzeum védési javaslata nyomán került a műtárgyfelügyeleti hatóság látókörébe. Az elmúlást idéző, ún. Memento Mori-tárgyak körébe tartozó, koponya alakú függőóra különlegessége nemcsak kronosztikon-felirata és a számlapját díszítő zománcképből ered, hanem elsősorban abból, hogy – éppen jellegzetes, egyedi kialakítása és a rajta lévő felirat alapján – pontosan azonosítható azzal az órával, mely Budapesten az Iparművészeti Múzeumban „A magyar történeti ötvösmü-kiállitás” címen 1884-ben rendezett tárlat V. termében, báró Apor Károly tulajdonaként került bemutatásra. A tárgy típusa iparművészeti szempontból különleges és ritka, nemcsak a hazai műkereskedelemben kivételes az előfordulása, de a nemzetközi kínálatba is ritkábban kerül ilyen tárgy. A hasonló, technikai és művészi szempontból egyaránt magas színvonalú ékszerórák és mérőeszközök egykor a főúri gyűjtemények értékes darabjai közé tartoztak. Magyarországon történelmi okokból kevés esélyük volt a századok átvészelésére, igen ritka a fennmaradt példány, holott éppen az 1884-es kiállítási katalógusból is tudhatjuk, hogy egykor lényegesen gazdagabb volt a műtárgyállományunk e téren is. A műtárgy muzeológiai szempontból is jelentős darab: az Iparművészeti Múzeumban is igen kisszámú a hasonló, koponya alakra – ezüstből – kialakított ún. „formaóra”, és egyik sem hordoz hasonló feliratot illetve díszítést, és főleg nem bír hasonló provenienciával. Mivel származástörténetére vonatkozóan is rendelkezünk adatokkal, történeti-művelődéstörténeti forrásként is meghatározó tárgyi emlék, ezért a magyar és egyetemes kulturális örökség kiemelkedő jelentőségű és pótolhatatlan iparművészeti alkotásának tekintendő.