Műtárgy-nyilvántartási azonosító: 326593
Gyűjtemény-nyilvántartási azonosító:
Rendeltetés és tárgyfajta:
MŰVÉSZETI ALKOTÁS; FESTÉSZETI ALKOTÁS; HORDOZHATÓ FESTMÉNY
festmény (táblakép)
Jogi helyzet:
VÉDETT
Alkotó(k):
művész: Stettner (Stetner, Stattner, Gstetter, Stöttner) Sebestyén (Sebastian), (Dorsten, 1699 – Buda, 1758)
MEGNEVEZÉS: Kordás Szent Ferenc
KOR: 1740 k. KELETKEZÉS HELYE:
ANYAG: vászon
TECHNIKA: olaj
MÉRET: magasság: 172.00 cm; szélesség: 97.00 cm
LEÍRÁS: Az egészalakos Szent Ferenc sötétbarna szerzetesi ruhát és kötélövet visel, felhőn állva két kezét kitárja és tekintetét a kép jobb oldalán emelt Feszületre szegezi. A Kereszt előtt két angyal lebeg, kezükben láncot tartanak. A kép felső részében felhők megül kitekintő puttók, a jobb alsó részén a háttérben templom rajzolódik ki.
JELZÉS: jelzés nélkül
JELENTŐSÉGE, VÉDÉS INDOKA: A festmény 2017. márciusában kiviteli engedélyezés során került a hatóság látókörébe, a Szabadkai Városi Múzeumban 2017. decemberében megnyíló „Falkoner Ferenc (1737-1792) budai festő” című kiállítására szánt kölcsöntárgyként. Mérete, formája, valamint a képszerkesztés és festés módja alapján valószínűleg párdarab oltárkép a Stettner Sebestyén (Dorst, 1699 – Buda, 1758): Sienai Szent Bernardin képpel (műtárgy-nyilvántartási azonosító: 326594). Provenienciájáról egyelőre annyit feltételezünk, hogy valószínűleg ferences templom berendezéséhez tartozott. Stettner Sebestyén bajorországi származású festő 1727-ben telepedett Budára, de csak 1736-tól budai polgár. Számos kisebb-nagyobb feladatot végzett a városban (zászlófestés, budai Szentháromság-szobor aranyozása, szentsír és jászolfestés a Szent Anna-templomba, a főoltáron dolgozott a tabáni Szent Katalin-templomban, valamint a Mária Terézia 1751-es budai látogatása alkalmára készített diadalkapun (utóbbi kettőn Schervitz Mátyással és más mesterekkel együtt), amelyek közül azonban egyedül a pesti ferencesek számára készült Mária és József eljegyzése-oltárkép maradt fenn mára, átalakított formában és magántulajdonban. Vidéki művei közül szintén nincsenek már meg a szegedi Dömötör-templom elbontott emeletes főoltárára festett oltárképek (1738-1739; archív fotóról ismert). Szerencsére megmaradtak a szabadkai ferences, Szent Mihály-templom mára szintén elbontott főoltárának festményei, 1736-1741-ből. Mai országhatárainkon belül ismert művek: Nagykanizsa, ferences templom, Szt. Didák-oltárkép, 1749; Esztergom, ferences templom, két mellékoltár képei, 1754; Kalocsa, plébániatemplom, Skapulárés Szűzanya-oltárkép, 1755 (ma Baja, Rókus-kápolna). Festészeti stílusa, szín- és formavilága inkább a 17. századi itáliai mesterek távolabbi hatását mutatja, ugyanakkor határozott egyéni karakterrel rendelkezik. Kompozícióit jobbára grafikai előképek alapján alkotta. Kevés fennmaradt alkotása közül ez a festmény bővíti Stettner műveinek csekély számát, és jól tükrözi a festő műveire jellemző biztos komponálást, harmonikus színösszeállítást. Ezért a magyarországi késő barokk egyházi művészetben betöltött szerepe, helytörténeti jelentősége és a műemlék épülethez fűződő kapcsolata miatt kulturális örökségünk kiemelkedő jelentőségű és pótolhatatlan emléke.