MEGNEVEZÉS: |
Olasz lány aktja, 1907 |
KOR: |
1907 |
KELETKEZÉS HELYE: |
Párizs |
ANYAG: |
vászon |
TECHNIKA: |
olaj |
MÉRET: |
magasság: 81.00 cm; szélesség: 44.00 cm |
LEÍRÁS: |
Álló női akt szobabelsőben. A kissé jobbra forduló, szemből ábrázolt fiatal nőalak karjait felemelve, fejére helyezve tartja. A sötétzöld szőnyegen álló akt mögött ágy, barnás-zöld mintás ágytakaróval, balra keskeny barna falsáv, mellette, középen élénk ultramarinkék paraván (?) két sárga virággal, jobbra ciklámen színű falszakasz. |
JELZÉS: |
balra lent: "R. Berény Paris 1907"; hátoldalon: "R. Berény (2) Nue d' une jeune italienne" |
JELENTŐSÉGE, VÉDÉS INDOKA: |
A festmény 2003-ban egy budapesti aukciósház kínálatában került a hatóság látókörébe, az értékesítés kapcsán a Magyar Nemzeti Galéria javaslatára indult meg védési eljárása. Berény Róbert művészi eredményekben talán leggazdagabb, fauve-os periódusára korábban aránylag kevés figyelem irányult, a művészettörténeti szakkutatás számára is csak a legutóbbi időben vált ismertté a fenti mű a művész lányának, Berény Annának a tulajdonából. Korábban csak egy utalás történt létezésére: a mű elkészülte utáni évben, 1908-ban szerepelt Párizsban a Függetlenek Szalonjának (Salon des Indépendants) kiállításán, ahol a francia kritikusok is elismerően nyilatkoztak a fiatal magyar művészről. A mű Berény legprogresszívebb, ún. fauve-os korszakában született, s méltón reprezentálja a magyar avantgarde nemzetközi szintű élvonalát. Az Olasz lány aktja nem csupán Berény életművének csúcsteljesítménye, de az egyetemes művészettörténet számára is jelentőséggel bír. Kulcsfontosságú szerepet játszik egy sor művészettörténeti, illetve kiállítás-históriai probléma megoldásában, s emellett újra rávilágít arra a tényre, hogy a magyar festészet történetében volt egy rövid időszak, amikor a legfontosabb centrum, Párizs legmodernebb festőivel szinkronban keresték a magyar művészek is a festészet megújításának lehetőségeit. Berény Róbert ekkori alkotásainak meghökkentően újszerű megoldása sokszor a francia példáknál is merészebbek, melyre a vizsgált mű kitűnő példa a modell beállításában, merész színhasználatában. Fontosságát alátámasztják a legutóbbi években való, legrangosabb hazai és nemzetközi kiállítási központokban történt kiállítási szereplései is (pl. Magyar Nemzeti Galéria, 2004, 2006., Pécs, 2010, Bécs, 2012, Párizs, 2013, Amszterdam, 2017). A festmény tehát Berény Róbert életműve korai korszakából a fauve irányzat francia képviselőivel való intenzív kapcsolatának a bizonyítéka, kiemelkedő művészi színvonalú, a 20. század eleji magyar festészet újító szándékú, a nyugati, fauve és avantgarde törekvésekkel lépést tartó, a fiatal művész kiemelkedő jelentőségű alkotása, életművében egyetlen álló modellről készült aktja, ezért kulturális örökségünk kiemelkedő jelentőségű és pótolhatatlan alkotása. |
|
|
|
|
|