MEGNEVEZÉS: |
"Ne szemeteljen! Segítse munkánkat." neonreklám (Budapest) |
KOR: |
1969-1970 körül |
KELETKEZÉS HELYE: |
Budapest |
ANYAG: |
üveg, fém |
TECHNIKA: |
öntött, húzott |
MÉRET: |
magasság: 4.00 m; szélesség: 20.00 m |
LEÍRÁS: |
Nyilvánosan is megtekinthető őrzési helye: 1122 Budapest, Magyar Jakobinusok tere 6.
A tetőberendezések csoportjába tartozó fényreklám, mely az épület főpárkány-vonala fölött helyezkedik el és magassága a héjazat magasságáig terjed. A köz- és népnevelő reklám felirata: „NE SZEMETELJEN! / SEGÍTSE MUNKÁNKAT / FŐVÁROSI KÖZTERÜLET-FENNTARTÓ ZRT”. A reklám bal oldalán, egy kb. 4 méter átmérőjű körben elhelyezve látható Budapest főváros címere, alatta a vállalat kezdőbetűiből álló cégrövidítés, „FKF ZRT”, legalul pedig a cégalapítás évszáma, „1895”. A szöveg fémbetűs alátétes szabvány blokk felirat, kontúros formakövetéssel. A fényreklám az 1970-es elkészítése óta több ízben is át lett alakítva, a cég, illetve a főváros életében bekövetkezett változások miatt (új városcímer, cégnév). |
JELZÉS: |
|
JELENTŐSÉGE, VÉDÉS INDOKA: |
A fényreklám 2005-ben került a hatóság látókörébe, amikor a Neon csoport nevű civil szervezet több, városképileg jelentős neon védésére tett javaslatot. A fényreklám egyedi tervezésű, típusa szerint a tetőberendezések csoportjába tartozik, az épület főpárkány vonala felett helyezkedik el. Funkciója szerint köz- és népnevelő feladatot látott el, messziről látható, szembetűnő, pedagógiai célzatú intelem volt. A neonreklám műfajában és a mérnöki tervezés szempontjából is fontos emlék. A fényreklám a tulajdonos Fővárosi Közterület-fenntartó Nonprofit Zrt. jogelődjének, (eredetileg 1957-től Fővárosi Köztisztasági Hivatal, 1997-től pedig Fővárosi Köztisztasági Hivatal Rt.) népnevelő reklámja volt. A budapesti „neongyártás” második korai szakaszába tartozik. Elkészítése óta többször át lett alakítva, a mindenkori karbantartási munkákon felül a tulajdonos cégnevének és a főváros címerének változása miatt. Jelen fényreklám mérnöki-műszaki kiemelt jelentősége a megvalósított fényreklám építészeti kivitelezésében rejlik. Különleges a betűk bádog alapjának peremes kiképzése, mely a több méter magasan elhelyezett fényreklám üveg csöveinek az időjárás viszontagságai ellen való védelmét szolgálta. Városképileg monumentális méreteiből adódóan impozáns, figyelemfelkeltő jelenség-, hiszen a Déli Pályaudvar és a Magyar Jakobinusok tere utcaképének – nappal és éjjel egyaránt – meghatározó, feltűnő jelenségévé vált az elmúlt évtizedek során. A fényreklám további értéke cég- és egyben kultúrtörténeti jelentőségű is, hiszen több mint 45 éven keresztül, köz- és népnevelő célzattal több generációnak közvetítette a vállalat imázsát. A kulturális örökség kiemelkedő jelentőségű, pótolhatatlan eleme, mert Budapest főváros városképének meghatározó eleme, a neongyártás korai korszakának monumentális, figyelemre méltó műve, az adott korszakban fontos népnevelő szándéka miatt, valamint műszaki és köztisztasági emlékként is fontos alkotás. |
|
|
|
|
|