MEGNEVEZÉS: |
Ikarus 284 típusú csuklós autóbusz II. |
KOR: |
1980-as évek |
KELETKEZÉS HELYE: |
Budapest |
ANYAG: |
acél, üveg |
TECHNIKA: |
öntött, hegesztett |
MÉRET: |
|
LEÍRÁS: |
A motor a busz hátuljába került; ez lett az IKARUS első tolócsuklós típusa. E típus biztonságos, stabil működését a beépített, magyar szabadalmú, Autokut által kifejlesztett becsuklásgátló jelentette. A járművet 2015 márciusában a forgalomból kivonták. Ezt megelőzően forgalmi rendszáma BPY-150 volt, mely a busz oldalára festve jelenleg is megtalálható. |
JELZÉS: |
|
JELENTŐSÉGE, VÉDÉS INDOKA: |
Az Ikarus 260 és 280 típusok az 1980-as években élték a virágkorukat. Azonban a fejlesztések nem álltak meg, a gyár mérnökei már gőzerővel dolgoztak a következő generációs autóbuszok kifejlesztésén. A városi változatoknál a fő cél a padlószint csökkentése és a befogadóképesség növelése volt, ezek az elképzelések elsőként a 284-es típusban öltöttek testet. A motor a busz hátuljába került, így ez lett a az Ikarusz első tolócsuklós típusa. Az új megoldás új problémákat vonzott magával: miután a C tengely volt hajtott, kanyarban vagy csúszós úton fennállt a busz „bebicskázásának” veszélye, de az egyenes haladásnál is kígyózó mozgás lépett fel akár már 40-50 km/h-s sebességnél is. A megoldást egy magyar szabadalom, az Autokut által kifejlesztett becsuklásgátló jelentette, ami az említett helyzetekben a becsuklási szög monitorozásával, két hidraulikus munkahenger segítségével csillapította a nem kívánt mozgásokat. Az Ikarusz 284 típusból ugyan csak egy kevesebb, mint 20 darabos nullszéria készült (többféle kialakítással, még trolibusz változat is volt), de a típus műszaki szempontból mérföldkőnek számít, hiszen az ezen nyert tapasztalatokat később az új típuson is hasznosított az Ikarus, illetve a többi hazai autóbuszgyár is. (A javaslattevő beadványa alapján szerkesztette: Palástiné Simonffy Krisztina műtárgyfelügyelő, 2017. február 6.) |
|
|
|
|
|