Műtárgy-nyilvántartási azonosító: 326424
Gyűjtemény-nyilvántartási azonosító:
Rendeltetés és tárgyfajta:
KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ; KÖZÚTI JÁRMŰ; MOTOROS HAJTÁSÚ JÁRMŰ
autóbusz; autóbusz
Jogi helyzet:
VÉDETT
Alkotó(k):
gyártó: Ikarus Karosszéria- és Járműgyár (Budapest)
MEGNEVEZÉS: Ikarus 284 típusú csuklós autóbusz II.
KOR: 1980-as évek KELETKEZÉS HELYE: Budapest
ANYAG: acél, üveg
TECHNIKA: öntött, hegesztett
MÉRET:
LEÍRÁS: A motor a busz hátuljába került; ez lett az IKARUS első tolócsuklós típusa. E típus biztonságos, stabil működését a beépített, magyar szabadalmú, Autokut által kifejlesztett becsuklásgátló jelentette. A járművet 2015 márciusában a forgalomból kivonták. Ezt megelőzően forgalmi rendszáma BPY-150 volt, mely a busz oldalára festve jelenleg is megtalálható.
JELZÉS:
JELENTŐSÉGE, VÉDÉS INDOKA: Az Ikarus 260 és 280 típusok az 1980-as években élték a virágkorukat. Azonban a fejlesztések nem álltak meg, a gyár mérnökei már gőzerővel dolgoztak a következő generációs autóbuszok kifejlesztésén. A városi változatoknál a fő cél a padlószint csökkentése és a befogadóképesség növelése volt, ezek az elképzelések elsőként a 284-es típusban öltöttek testet. A motor a busz hátuljába került, így ez lett a az Ikarusz első tolócsuklós típusa. Az új megoldás új problémákat vonzott magával: miután a C tengely volt hajtott, kanyarban vagy csúszós úton fennállt a busz „bebicskázásának” veszélye, de az egyenes haladásnál is kígyózó mozgás lépett fel akár már 40-50 km/h-s sebességnél is. A megoldást egy magyar szabadalom, az Autokut által kifejlesztett becsuklásgátló jelentette, ami az említett helyzetekben a becsuklási szög monitorozásával, két hidraulikus munkahenger segítségével csillapította a nem kívánt mozgásokat. Az Ikarusz 284 típusból ugyan csak egy kevesebb, mint 20 darabos nullszéria készült (többféle kialakítással, még trolibusz változat is volt), de a típus műszaki szempontból mérföldkőnek számít, hiszen az ezen nyert tapasztalatokat később az új típuson is hasznosított az Ikarus, illetve a többi hazai autóbuszgyár is. (A javaslattevő beadványa alapján szerkesztette: Palástiné Simonffy Krisztina műtárgyfelügyelő, 2017. február 6.)