MEGNEVEZÉS: |
Szent Rókus, 1833 |
KOR: |
1833 |
KELETKEZÉS HELYE: |
|
ANYAG: |
vászon |
TECHNIKA: |
olaj |
MÉRET: |
magasság: 226.00 cm; szélesség: 146.00 cm |
LEÍRÁS: |
Nyilvánosan látogatható: 6724 Szeged, Szent Rókus tér, Szent Rókus templom hajójában
Tájképi háttér előtt Szent Rókus áll, egy szakállas férfi fehér ruhában vörös lepellel, lábán sarut visel, tekintetét felemeli. Jobb kezével egy kampós botra támaszkodik, baljával pedig térde fölötti sebére mutat. Kalapja előtte a földön fekszik, feje körül glória., Balra felirat: Restaurálta Hever L 1935 |
JELZÉS: |
jobbra lent: Schöfft József Pest 1833 |
JELENTŐSÉGE, VÉDÉS INDOKA: |
A festmény 2022. júliusában ideiglenes kiviteli engedélyezés során került hatóságunk látókörébe a Szabadkai Városi Múzeumban rendezett „Pesti Schöfft festőművész család” című kiállítására szánt kölcsöntárgyként. Schöfft Ágoston (Pest, 1809 – London, 1888) egy német származású Pesten letelepedett festőcsalád legifjabb tagja. Magyarországon maradt festészeti életműve kevés darabból áll, ugyanis fiatalon elhagyta az országot. Életművének jelentős részét pakisztáni és indiai múzeumok őrzik. Legismertebb hazai közgyűjteményben őrzött képe gróf Széchenyi Istvánról készült (1836). Ágostonnak attribuált oltárképet azonban sem közgyűjteményben sem a védett kulturális javak között nem találunk. Az oltárképet az egykori szegedi Szent Rókus plébániatemplom számára rendelték, amely az 1879-es nagy árvízben megrongálódott, így helyén új templomot emeltek új oltárképekkel. A régi oltárképek így jelenleg a templom hajójában kaptak helyet. A Szent Rókus című oltárkép az egyházi témák ábrázolási hagyományát tekintve érdekes ikonográfiai típust mutat be. A festményt valószínűleg megcsonkolták, de így is a korszak oltárkép-festészetének egy fontos műve, melynek jelentősége az is, hogy lehetőséget biztosít a művészettörténeti kutatás számára a stílusában és festői jegyeiben nehezen elkülöníthető Schöft-dinasztia festészetének vizsgálatára. Továbbá egy ma is álló műemléki épülethez köthető, provenienciája Magyarországhoz köti, és a magyar barokk egyházi művészetben betöltött szerepe miatt kulturális örökségünk kiemelkedő jelentőségű és pótolhatatlan emléke. |
|
|
|
|
|