MEGNEVEZÉS: |
II. világháborús német betonhajó, 1943-1944 |
KOR: |
1943-1944 |
KELETKEZÉS HELYE: |
|
ANYAG: |
beton, acél, vas |
TECHNIKA: |
öntött |
MÉRET: |
magasság: 3.00 m; szélesség: 4.00 m; mélység: 20.00 m |
LEÍRÁS: |
Az Árvai-zárásnál található betonhajó szabadon álló, hegyes végétől (a továbbiakban orr) a testnek a zárás kövei alatt éppen eltűnő részéig 25,8 méteres távolságot mértünk. A test kövezés alá eltűnő szakasza még egyenes vonalú, ezért valószínűleg tovább is folytatódik. Lehetséges, hogy nem hegyes, hanem egyenes fara volt. A dereglye eredetileg 27-30 m hosszú lehetett. A hajó enyhén bal oldala felé megdőlve fekszik a nagyrészt száraz Árvai-ág vízszintes medrében. A felépítmény nélküli fedélzeten két nagy, négyszögletes nyílás található (az egyik 6,8 m hosszú). A test bal oldala nagyrészt hiányzik; olyan benyomást kelt, mintha egyetlen nagy erejű esemény során megsemmisült volna. Ez a tényező nehezíti a hajó szélességének lemérését. A két hombárnyílás között egykor egy válaszfal állt (szintén vasbetonból). Ennek a válaszfalnak a bal oldali csonkja megmaradt. Az orr felülnézetben hegyes, oldalnézetben függőleges, kissé a fedélzet síkja fölé magasodik. jobb- és baloldalán egy-egy fém kikötőbak ("bika") helyezkedik el. Ezek mellett egy-egy fémgyűrű található. Ezek vonalában egy 60×60 cm-es kis lejárat helyezkedik el a test középvonalában. A far felé eső oldalán két vaslemez csonk látszik, amelyek a létrát tarthatták. A lejárat egy rekeszbe nyílt, amit az első nagy hombártól vasbeton rekeszfal választott el. A lejárat pereme roncsolt, de eredetileg a fedélzet síkja fölé emelkedett. Az orr rész hátsó szakaszán, az 1. hombár nyílása előtt jobb és baloldalon 3-3 vas (burkolatú?) hengeres bak látható. A két középső bak közepéből menetes végű vasrúd áll függőlegesen. Ez a három bak a vontatókötél rögzítésére szolgálhatott. A bakok vonalától a perem felé egy-egy vaskarika látható. A fedélzet, az oldalfal ás a rekeszfalak mind vasbetonból vannak, ennek kialakítása azonban változó. Az oldalfal merevítésére acélkötegeket használtak, amelyek bordaszerűen futnak a test belső oldalán, illetve a hajófenéken is. A gerincről, illetve a hajófenékről nincs pontos adatunk. A téma szakirodalma alapján ugyanis Közép-Európában csak Németországban készítette betonból öntött hajót, az első és második világháború alatt. Az így készített vízi járművek egyedi darabok voltak, a betonnak mint alapanyagnak a használatát a háborúk alatt jelentkező vas és acélhiány indokolta. A betonhajókat mind a folyami, mind a tengeri hajózásban egyaránt használták, elsősorban szállítási feladatokra. A bremenhafeni múzeumtól szerzett információ szerint az ásványrárói zárásnál található betonhajó típusból, amelyek méretei általában 28×9,55×2,5 méter voltak, kilenc darabot készítettek 1943-44-ben. A gyártással két gyár foglalkozott: a neusatz- Dykerhoff&Widman KG és a budapesti Laczkowitz. |
JELZÉS: |
|
|
|
|
|
|