 |
Műtárgy-nyilvántartási azonosító: |
58132 |
| Gyűjtemény-nyilvántartási azonosító: |
|
| Rendeltetés és tárgyfajta: |
MŰVÉSZETI ALKOTÁS; FESTÉSZETI ALKOTÁS; HORDOZHATÓ FESTMÉNY festmény (táblakép) |
| Jogi helyzet: |
| VÉDETT, JOGELLENESEN KIVITT |
| Alkotó(k): |
| művész: Cairo, Francesco del (S. Stefano in Brivio, 1607 – Milánó, 1665) |
|
| MEGNEVEZÉS: |
Szent Krisztina |
| KOR: |
|
KELETKEZÉS HELYE: |
|
| ANYAG: |
vászon |
| TECHNIKA: |
olaj |
| MÉRET: |
magasság: 98.50 cm; szélesség: 77.50 cm |
| LEÍRÁS: |
A kép Bolsenai Szent Krisztinát, a 3. században élt keresztény vértanút ábrázolja. A szembenézetben megjelenő női félalak fehér inget, fekete ruhát visel, haja vastag koszorúba fonva jelenik meg feje körül. A szent megválasztásában szerepet játszhatott, hogy a festő mecénása éveken át a savoyai Vittorio Amadeo özvegye, Franciaországi Krisztina hercegnő volt. Szent Krisztina baljában mártíromságának eszközét, egy nyílvesszőt tart, jobbjának gesztusa intő, figyelemfelkeltő, némiképp titokzatos mozdulat, a borongósan szelíd arccal együtt a hitvalló szűz ártatlanságának kifejezője. A nyílvesszőn kívül a nyak alatti, épp csak látható seb emlékeztet a vértanúság tényére. Az ábrázolást a mellvéd és a félalakos formátum egyaránt portrészerűvé teszi. A finom érzelmesség és a jobb vállról enyhén lecsúszó ruha nőiességet hangsúlyozó jellege a velencei Cinquecento eszményítő női portréival is rokonítják a kompozíciót. A kép egyik fontos hatáskeltő eleme a test sima modellálása és a sűrűn pliszírozott ujjas ing festői kezelése közötti kontraszt. |
| JELZÉS: |
jelzés nélkül |
|
|
|
|
|